söndag 23 juni 2013

En heldag med Juppe & friends

Ridbanan har fått lite gräspluttar i sig som gror bland gruset.

Varför inte släppa in bröderna grus där? Nyttigt för dom att få vara i en inhägnad nära vägen och så får de springa av sig lite sprall. På köpet blir grästovorna uppsprättade.
















Näej. Tänk er tonåringar som hamnar i ett tält, utan tv och med mobilerna glömde hemma i hallen. Så ungefär.

Skittrist.

Det gick inte ens att vifta igång pållarna. De tittade förskräckt på stallägaren som rask bestämde sig för att det var viktigare att ha kvar hästarnas förtroende än att de skulle springa runt.

Juppe fick springa på eftermiddagen istället, i ridhuset. Första gången som vi/jag longerade honom. Uj, uj. Inte lätt.

Juppe var tveksam till det hela, tveksam till om han verkligen behövde lyssna på vare sig mig eller stallägaren. Men det gick.

Jag måste minst sagt öva på det hele. Stackars Juppe. Och lite stackars mig, som måste lära mig att säga ifrån på skarpen och att läsa Juppe bättre.

I morgon är en ny dag.

En nybadad dag! Köpte hästschampo så idag fick Juppe en helgenomgång, det gick mycket bra. Lite skeptisk även till detta till att börja med, men sedan gick det bra. Han gillar vatten och gillar att bli ompysslad den lilla grisen.

2 kommentarer:

  1. Duscha/bada brukar de lära sig snabbt att det är skönt ... iaf under varma sommarmånader! (svampa är ju en snabbare variant om det inte svettats mängder).

    Har ni löshoppat nått än? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näej, vi har inte löshoppat än. Jag lever fortfarande i chock efter att ha försökt att longera Juppe. Det känns som första prio. Han måste lära sig att ta kommandon, och jag måste lära mig att ge dom först.
      Fast mitt i all min tafflighet är det kul att hela tiden ha nya saker att lära sig/oss. Det ska bli kul att testa löshoppning sedan. :-)))))

      Radera