lördag 31 augusti 2013

Hårt jobb i en timme

Japp. Jag gör som ridfröken säger. Juppe ska banta minst 30 kilo, helst 50. Shit. Blir det 14 procent av kroppsvikten?

Galoppera! Galoppera! Galoppera! Sa fröken. Så det gjorde vi idag.

Ett problem med det hela bara. Jag väger 60 kilo, helst ska fem av dom kilona bort. Åtta procent av kroppsvikten som ska smälta bort? Hm. Jag är inte bra på att räkna. Men smalare ska vi bli båda två.

Problemet? Juppe springer och får bättre och bättre flås. Jag sitter på och blir i och för sig starkare i benen och säkert i resten av kroppen. Men jag gör inte av med många kalorier. Grrrr.

Och när man pysslat färdigt med häst och stall är det lätt att dega. Tyvärr.

Vi utforskade en ny stubbåker idag. Jag lät Juppe galoppera tills han flåsade, sedan fick han skritta på lång tygel.

Ungefär varannan gång drog han upp tempot och blev lättare ohejdbar. Undrar om det inte är ett sätt att komma undan att jobba. Och varannan gång är han en maräng.

En galoppsträcka fick vi till riktigt, riktigt fint. Mina förgrömskade armar var låsta vid sidan där de ska vara och Juppe galopperade lugnt och med fin balans. Gott så.

Tillbaka i stallet var han dyblöt av svett. Tror aldrig jag har sett honom så svettig. Från hals till halva magen. :-)

Men det är inte synd om den lilla grisen. Igår fick han massage av en hästmassör. Juppe har det bra. Är så spänd på att få höra vad massören sa om marängen. Jag var inte med själv nämligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar