söndag 11 augusti 2013

Vinterns hö är på plats

Igår hjälpte mannen och jag till att stapla höbalar. Sju ton är på plats.

Det blev med andra ord ingen träning för Juppe igår. Idag följde vi däremot med på en promenad. Hästägarens häst med ont i foten och lite för tjocka plastbrorsan som ännu inte är inriden hängde med i skogen.

Jag har svårt att stå emot Juppes blöta blickar på gräset. Så jag knallade upp en timme tidigare till stallet, borstade och gullade - och satte mig på en stol på stallbacken och bara tittade på när Juppe moffade i sig.

Han åt som en robot i en halvtimme. Hungrig som bara den.

Men - brorsorna är runda. Liksom Juppe. Han kan nog utan större problem gå ned 10-20 kilo. Jag tänker att det kommer han nog att göra, till dess kan jag lindra bantarplågan med ätarpromenader.

I några dagar ska vi prova lite mer bete i hagen också, så får vi se vad det gör för utslag på mätbandet.

Efter skogspromenaden lät jag de andra ekipagen knalla hemåt och så styrde jag Juppe mot racerdiket. Det var inte kul, tyckte Juppisnupp. Vi töltade en långsida, skrittade med lång tygel, galopperade lite. Skrittade ...

Varje gång varvet pekade hemåt försökte Juppe sticka, alla två gånger. Suck. Det blev ostkroksstopp för honom.

Till slut gick det att få honom att skritta lugnt hemåt. Så hoppade jag av och han fick äta lite. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar