söndag 13 oktober 2013

Magnús Skúlason - läsvärd för avancerade



Den här boken har jag dragit igenom för tredje gången nu. Den är ambitiös, heltäckande och fantastisk. Men - är du nybörjare (som jag) kan du vänta med den.

Magnús Skúlason delar öppenhjärtigt och generöst med sig av sina kunskaper och reflekterar över det hästmannaskap han lärde på island och hur han översatt det till sin sin svenska tillvaro med stor hästgård som han driver med sin svenska fru.

Det är skönt med en oerhört meriterad ryttare som kan ta tre steg åt sidan och titta på sig själv och sin tränarstil och dra slutsatser. Magnús Skúlason beskriver sig själv som en teknisk ryttare som vill ha kontroll - men är medveten om vikten av en friare ridning. Den står hans fru Anna för som beskriver sig själv som känsloryttare som gärna jobbar i naturen med hästarna.

Det är en oerhört sympatisk bok som helt klart står på hästarnas sida. Här får man reda på allt hur skoningen ska göras bäst till hur man kan lägga upp träning för pass eller skritt.

Jag tror att en mer erfaren ryttare får mer att suga ut ur boken än jag som skräckslaget stirrar på sidorna där Magnús beskriver hur han jobbar med hästerna på volt genom olika typer av inspänningar (och hur illa det kan gå om man inte vet vad man gör).

Men han står också på ryttarens sida och förklarar frankt att en ryttare kan aldrig komma framåt om han eller hon inte får rida bra hästar. Ett sätt kan vara att skicka hästen på utbildning och sedan klättra lite tillsammans med nyvunna kunskaper.

Ja, vad ska jag säga. Läs och låna på bibblan om du är på min nybörjarnivå (han gör något som gör att jag genast börjar drömma om att börja tävla) eller köp om du redan är inne i tävlingssvängen.

Islandshästen : vägen till framgång med hästen som partner - Stina Helmersson, Magnus Skúlason - Bok (9789151845753) | Bokus bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar