fredag 4 oktober 2013

Stillsam promenad - my foot!

Juppe var en synnerligen pigg häst idag. Liksom hans brorsor.

När jag kom för att hämta honom för en stillsam promenad (eftersom han blev masserad igår) så hamnade jag mitt i ett krig.

Var det inte plastbrorsan Argeisli som vek undan för en bockande och sparkande Juppe så var det Juppe som gick ned på knä för att undvika Argeislis nafsande tänder på benen.

När de verkat lugna ner sig lite gick jag in i hagen. Trutade med munnen och ropade: Juuuuupe!

Han kastade en blick på mig och:

VRRROOOOOOOOOOOOMMMMMMMMM! Ett varv i hagen i racerfart med plastbrorsan framför.

Förvirrad gick jag till hörnan där grabbarna ställt sig nu.

Lagom tills jag kommit halvvägs så:

VRRROOOOOOOMMMMMMMMMM! Ett varv till. Riktigt ståtliga hästar i jäääädrigt snabb galopp. Stiliga gossar.

Jodå. Och så gjorde vi om grejen en gång till.

När jag började fundera på att gå hem istället till mitt glas med fredagsrödtjut så tyckte Juppe att det var okej att få grimman på sig och gå ut ur hagen.

Han flåsade som en blåsbälg och var helt dyngsur av svett.

Kändes skönt att ta in honom och kolla att han är någorlunda hel i alla fall. Borstade bort tussarna där man såg att brorsorna tuggat. Inget som ömmade, inget svullet och inga ställen där jag inte fick klämma.

Men ska täcket på?

Funderade och funderade. Tittade på min svettiga häst och tänkte: äh, vad fan. De kör väl loss i hagen ändå igen. Och har Juppe ett täcke på sig så blir det väl confetti av det.

Så han åkte ut i hagen utan täcke. Tänkte att de där tre gossarna nog reglerar värmen ändå. Hoppas jag tänkte rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar