söndag 15 december 2013

Vi fick jättebra övningar


Precis. Viktboots på. Då vet vi att det är allvar, jag och Juppe. Vi började gårdagen med en lektion, ett jädrigt bra sätt att starta sin födelsedag på för övrigt.

Fröken hittar på kluriga övningar för mig och gullesnupp, varje lektion har ett tema. Nu hade jag flaggat för hjälp med att få Juppe att lyssna mer på tygeltag, och jag behöver hjälp med att sluta dra i honom så att han ser ut som en ledsen beagle. Det känns så i alla fall.

Skitbra, som alltid. Jag har träningsvärk. Då har Juppe det också. :-)

Hon lyckades få både mig och Juppe att sätta halterna, nu får jag försöka kopiera hennes lektion när jag rider ensam. Vi mjukade upp med halter vid varje bokstav på banan.

Fröken satte upp en ganska smal port av två koner på medellinjen. Den fick jag och Juppe använda som midja på en åtta. Och: vid porten skulle Juppe vara helt rakställd, jag skulle också se till att böja honom efter rätt varv.

Låter löjligt enkelt? Det var skitsvårt! Tror att både Juppe och jag hade lika roligt, vi hade faktiskt fullt upp båda två. I skritt gick det ju någotsånär, men i trav och tölt. När Juppe sänkte tempot i traven gick det ganska bra att manövrera, men det här får vi öva på. Ska bli kul.

Phu. Tänkte vi. Då ställde frökenlöken upp en slalombana längs medellinjen. Tjoflöjt.

Jättebra för mig som vill ge tvåhundra olika hjälper. Nu var det verkligen: sväng = ett tygeltag + skänkel. Vi fick till det någotsånär någon gång. Supernyttig övning, det går inte att ha något annat i hjärnan än att försöka hålla reda på sin kropp och ge rätt hjälper. Ha, haaaaaaa!

Juppe var så trött efter lektionen att han snubblade när jag hoppat av och skrittade av honom.

4 kommentarer:

  1. Slalom är alltid bra, måste jag prova själv nästa gång, tack för tips. Man glömmer bort bra övningar ibland...
    Kram Lotta i E-tuna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slalom var nytt för mig, och jättebra för att både jag och Juppe fick fullt upp med att koncentrera oss. Och så hade vi roligt! Kram!

      Radera
  2. Ska jag behöva gå in på en hästblogg för att hitta dig?! :(

    Jo, jag ser minsann att du har svikit oss med dina fantastiska inlägg och lagt dem här....

    Jaja! Hur som så är alla pygméer med efter alla helgerna... Vi försöker få ihop nåt då :)

    Kram och skön 3 :dje advent till dig och Juppe <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha! Lite hästgooooos gör dig gott! Japp, låter bra. Kram och ha en härlig jul!

      Radera