onsdag 30 juli 2014

Är Juppe van vid att bli varmskodd?

Öh, näej.

- Då låter vi bli den här gången, så slipper jag elda ner stallet också, sa nya hovisen Daniel van der Blij.

Daniel har flyttat till Västerås från Jämtland, och efter Kaisas varma rekommendationer kunde jag helt enkelt inte låta bli att testa honom som hovis.

Och vilken hovis!

Juppe har haft lite skruttiga hovar, och trots att det inte är mer än fyra veckor ungefär sedan förra skoningen så såg fossingarna faktiskt inte kul ut.

Och som nybörjarislänningsägare tar jag mig rätten att testa runt och bränna iväg ändlöst många frågor. Hur länge kan jag fortsätta "skylla" på det? Har ju ägt Juppe i drygt ett år nu. Fast . . . det är ju faktiskt 30 år sedan jag red på ridskola och det är ju ett uppehåll som heter duga.

- Jag tror att förra hovslagaren helt enkelt inte vågat ta tillräckligt mycket av hoven, han har väldigt långa tår, sa Daniel.



Framhoven till vänster, gamla skoningen. Den till höger med avryckt sko.


Så här såg fossingarna ut efter behandling:


Visst ser ni skillnaden?

Jamen? Det där med att spara ut hovar och tyngd och hjälpa tölten och allt det där då?

- Jag har försökt sopa ihop hornbitarna från en hov och väga på en hushållsvåg, den gav inte utslag. Så det blir inte många gram.

När Daniel gav sig på bakhovarna krafsade jag ihop böset efter en hov och samlade i handflatorna. Det vägde verkligen ingenting. Rätt kul det där med finlirsgram och långa hovar och allt sådant som ska betyda så mycket. Ett är klart, jag vill ha en skoning som är bra för Juppe - vi satsar inte på SM utan på ett långt liv tillsammans och hållbara ben och hovar.

Jag fick en halv stroke när skorna ryckts av bakhovarna. Där satt sömmen direkt i sulan på höger bak (Juppes högra) och inte riktigt lika illa på vänster bak, men i sulan även där.

Vet att det var jädrigt bråttom och många hästar vid senaste skoningen innan den här gjordes. Något att tänka på som hästägare kanske, se till att hovis får gott om tid på sig. Eller kräv det rentav.

Juppe har haft problem med bakåtstrukna trakter, det har han nu med. Daniel satte på skor som var lite längre och som ska bli som en liten "klack" på bakhovarna.

Prydlisch, eller hur?




Kan bli halvt galen när jag tänker på att Juppe haft en söm i sulan. Vi känner ju när vi får skräp i skon, hur ska då inte det kännas?

Ändå ställer han glatt och villigt upp på att dansa balett.

Älskar den hästen.

- Du tar det ju ganska bra ändå, sa Daniel. De flesta brukar vråla att de ska polisanmäla hovisen som begått ett misstag.

Nåja, gjort är gjort. Och man ska vara rädd om sitt lilla blodtryck.

Och jag tror inte att det var gjort av dumhet, utan av slarv och stress.

Det ska bli så roligt att provrida skoningen i morgon! Då är Juppe min igen, bara min, min, min. Och skoningen gjordes i går, men då orkade jag inte skriva. I dag borde jag ha sammanfattat Kaisas tillridning av Juppe, men det får bli i morgon. :-)

Olja? Ska man använda olja?

- Äh, det är kundvård, sa Daniel. Men det är ju inget som är skadligt.

2 kommentarer:

  1. Har du fått Daniel ska du vara rädd om honom -han är duktig! Boka redan nu tid för nästa besök då bra hovslagare fort får en fast kundkrets.
    /christina

    SvaraRadera