måndag 16 mars 2015

Juppe testar: Foolee trimkarda

Jajemen. I dag landade den, kammen för 400 spänn som jag köpt till Juppe. Hmmmm, tänkte jag när jag såg den. En Foolee trimkarda.

Små vassa tänder i själva bladet som ett blad till en trimmer ungefär. Drar man med den mot handen känns inget vasst.

Jag började kamma Juppe metodiskt, från halsen och bakåt. För varje kamtag fick jag med en sån här hårrad ungefär (förlåt, misslyckades med alla bilder. Ska filma när jag kammar med den, men det får bli till helgen när det går att vara utomhus  - bättre ljus behövs).






Som ni ser, Inga mängder med hår - om man vill vara rationell och bli av med mycket på en gång är det här ingen bra modell.

För mig och Juppe som älskar pyssel är den inte dum alls. Juppe blev silkeslen i pälsen efteråt, mycket av den mjuka underullen verkar försvinna.

Japp. Ni fattar. Ingen dunderkur utan något som kräver tålamod.

Juppe tittade intresserat på mig när jag kammade och verkade gilla mojängen. Jag hade googlat om en kattägare som använt kammen lite för flitigt på sin katt, när hon granskade katten efter kamningen lyste hårbotten igenom.

Jag spanade oroligt efter varje kamtag. Ingen fara alls. Isisar har ju mycket päls att ta av och det märks att det är för varmt med vinteroverall nu. So far gillar jag mitt köp.

Juppe och jag firade med övergångsträningar på ovalen. Gick jättebra! Juppe blir härligt uppmärksam och får med sig bakbenen. :-)

Här är tillverkarens bild av kammen förresten:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar