tisdag 18 augusti 2015

Nu: 45 minuters daglig promenad!

När veterinären Chris Johnston frågade mig om Juppe är bättre så sa jag som det var. Att jag inte vågar longera honom. Jag bryter ihop när jag ser honom halta, det ser så hjärtskärande ut när han snällt gör som jag ber och han gör sitt bästa. Och haltar. Man ser att det gör ont.

Men du vet ju att han är halt? sa Chris.

Japp, sa jag. Men jag vill inte se. När vi är här får vi ju reda på det.

Jag longerar själv, sa Chris och tog min pålle med sig.


? sa Juppe.


Mycket bättre!
Inte helt bra, men mycket bättre, han Chris säga innan det var dags för nästa häst. 




Ack ja. Efter det beskedet så kändes det ju som att vad som helst skulle få hända.
Men det är jobbigt att ha en sjuk häst, jag är mör.

Det är Juppe också på sitt sätt och vis. Eller luttrad snarare. Det visade sig att Juppe skulle få en spruta med hyaluronsyra, tuppkam, i slemsäcken i bogen.

När Juppe opererades var det ju full fart på kliniken med akuta buköppningar och sisådär. Snacket med kirurgen blev kort och på telefon.

Då fattade inte jag att leden spolas igenom när man kikar med kamera, det krävs tydligen för att man ska kunna gå in med kameran. Antar att vätskan vidgar det hela så att det blir mer plats. Och av genomspolningen så kan hästarna också bli bättre.


Inte sjutton ville Juppe gå in i rummet där han fått massor av sprutor.
Här krävdes godis och övertalning.


 När veterinären föreslog en lugnande spruta tyckte jag att det lät bra.






 Juppe visste vad som komma skulle.


Lugnande först. Tydligen en rejäl dos, han blev riktigt groggy.


Upp med huvudet lite så det blir lättare att sticka.


Och så in med nålen.


Typen av hyaluronsyra (tuppkam) som Juppe fick är oerhört trögflytande.
Det tar lång tid att få in en hel spruta av den geléartade vätskan.
Så här tycker socialstyrelsen om effekten av hyaluronsyra på människa vid artros i knä och höft.
Men det är rätt vanligt att hästar får det. Jag tycker det låter skönt att smörja upp leden, men det är inget som försäkringsbolaget ersätter.
Här hittar du en studie av hyaluronsyra och effekt på häst.






Nu ska vi tillbaks om tre veckor. Och fram till dess får vi gå 45 minuter varje dag!
Hurra! Hur långt kommer vi inte då.


Juppe gjorde en rejäl fyllekörning till låneboxen.
Han vinglade. :-) 



Och inte ville den förvirrade hästen gå på släpet heller. Tur att hästmänniskor är vänliga, grannen på parkeringen erbjöd sig att hjälpa till. Då gick det galant med lite putt i baken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar