tisdag 22 september 2015

Rackarns, skena en vecka till


Förhoppningsfull häst (allra mest förhoppningsfull är kanske damen bakom kameran). Ska skenan bort i dag?

Svaret blev nope.

Såret ser jättebra ut. Kanske att det finns antydan till svallkött på en av sårytorna, jag ska hålla koll. Annars, allt läker fint. Stygnen togs bort i dag. Juppe var en hjälte, det gör ont bekräftade veterinären. Man måste ju faktiskt in och rota lite för att få tag på stygnen.

Juppe höll masken som han alltid gör. På gott och ont.

Att behålla stygnen gör mer skada än nytta efter två veckor. Kroppen reagerar mot den främmande materian och sätter igång processer som inte gynnar sårläkningen alls.

Så stygn bort även om sår sitter på lite dumma ställen, som det gör på Juppe.

Jag hängde med i bandageringsprocessen för att lära mig göra ett egen paket nästa tisdag. Då utan skena. Då kan också Juppe få komma ut i sjukhage igen om allt är med oss. Till och med få ta en liten promenad.

Vill allt vara på vår sida nu så ska Juppe vara igångsatt och presentabel för Chris om en månad sisådär. Då får vi veta om irap-sprutorna gjort nytta.


Så här högt räcker det om jag bandagerar nästa vecka.
Då är det ju ingen skena att klä in i vadd. 


Vid hasen löper akillessenan, den ska man vara rädd om och se till att inget tryck hamnar enbart och hårt på den. På varje sida ska jag göra en liten korv av vadd för att bredda ytan att bandagera mot.
Vid hasen, kör gasbinda i åttor - löst.

Veterinären körde med metaforer som jag greppade. På övriga benet och speciellt över skadorna och längre ned kan man ta i rejält när man drar på gasbindan över fluffet. När bandaget är stadigt nog ska det låta som en mogen pumpa när man knackar på det med nageln.

Got it.

Och så ett varv med självgreppande bandagetejp överst.

Det ska jag väl klara.

Gör jag inte det så sa veterinären att hon åker förbi Västerås på onsdagar. :-)

Och så var det dags för sista irap-sprutan för Juppes grundbehandling av bogen.


Två sprutor ligger kvar i frysen, kan vara bra att ha om kompletterande behandling behövs.

Stackars Juppe vet vad som komma skall när sprutor tas fram. Ändå står han snällt och stilla. Hjärtknipande.

Klart grabben fick ett ton godis och massor av beröm. Han är fantastisk min häst.

2 kommentarer: