tisdag 8 september 2015

Vad ÄR rida rakt?

Oj, oj. Långa dagar, jobbiga dagar just nu.

Vad vore jag utan Jesper? Blott intet.

När vi kom till kliniken städades det för fullt. Hela stället spolas rent - varje dag. Och personal stod redo att berätta hur det gått för Juppe. Bra, så klart.

Och vi fick sprutor med oss, och ännu mer kylklampar än den partyis vi köpt med oss. På onsdag nästa vecka är det dags för ny spruta. Då kommer en veterinär från kliniken till Bäjeby istället. Och jag möter upp med en spruta nyss upptagen ur frysen.

Juppe var lugn och snäll som vanligt. En stor blodfläck på bogen skvallrade om dagens bravader.

Men inte ville grabben gå på släpet hem. Det slog slint i hans huvud. Vi fick be om hjälp att lasta.

Väl hemma stod Juppe och vädrade och riktigt smakade på luften genom dörren till släpet. Aaaaahhhh!

Min stackars hjärna hänger inte riktigt med i det som Chris Johnston sa igår, det känns som det var ett liv sedan men det var ju igår. Allt liksom flyter ihop nu tycker jag.

Det var det där med alternativet att bara rida rakt. Hur sjutton gör man det? Räknas en öppna som rakt? Eller är det böjt spår?

Är det rakt att traska genom en skog, är uppåt och nedåt också rakt? Jag menar, nedförsbackar är väl inte bra för onda bogar? Och klättra? Är det uteslutet? Juppes och min favvis. Precis som att kliva över stockar i skogen.

Kort sagt. Jag undrar verkligen vad som går ut när rakt spår gäller.

Stallägaren Annica och jag hann med lite galghumor i stallet. Sånt är guld värt. Kan riktigt höra hur det låter vid köksbordet i Bäjeby framöver:

- Åhhh nej, Bettina och Juppe ska ut. Nu är det din tur! Jag gjorde faktiskt i går.
- Okej, okej. Jag kopplar på släpet . . . Vilket håll?
- Västerut.

Det som är demokratiskt är att alla grannar kommer att få spikraka stigar på sina åkrar.

Jag menar. Rakt?

Nåja. Först sprutor. Sedan får vi se.

2 kommentarer:

  1. Huuu, ingen rolig sits. Men jag tror och hoppas på det bästa.
    Bara rida på rakt spår innebär nog väldigt långa ridturer (tur att jorden är rund! ;-))... Nej, förlåt, inte läge att skoja...
    Jag tänker uteritter generellt, dvs i stort sett ingen ridbana. Men ovalbana kanske ok?
    Skolor hade jag inte heller räknat om man ska rida på rakt spår...
    Men det finns nog ingen exakt vetenskap där, inte som jag känner till.
    Håller tummarna för er!
    Kram, Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, Nina! Så har vi och stallägaren också tänkt, det blir många spikraka stigar i grannarnas grödor. Man kan ju hoppas att ovalbana är ok, men det är verkligen många frågor som kommer till sin spets. Måste ställa frågorna helt enkelt till veterinären. Tack och returkram!

      Radera