söndag 27 december 2015

Lektion med Mackan och nervöst inför i morron

Jag invigde min födelsedagspresent i dag. En GoPro Hero 4. Det blev jättebra kvalitet på filmen och faktiskt också riktigt bra ljud. Nu ska jag bara orka redigera också, det får bli en annan dag.

Klockan 12 stod jag och Mackan i givakt för lektion. Och så fantastiskt roligt det var, Mackan är lite vobblig och ålig och jag är ju fantastiskt orutinerad efter att inte ha ridit en lektion sedan i april.

Jag tycker vi var lysande. Båda kommer att ha rejäl träningsvärk i morgon. Vi tränade precis på det där jag kände av på första uteritten på Mackan, start och stopp och lyssna på hjälper. Bakdelsvändningar. Jajemen.

Det stod en oerhört snopen fux (men snygg, jättesnygg!) och tittade på lektionen. Juppe blev förstås rikligt belönad med hö och gullad med när Mackan var tillbaks i hagen.

Det roliga var att Frami (som har samma matte som Mackan) gick fram till Juppe när jag hämtade min ridkavaljer och liksom tröstade honom. Det såg ut som han dunkade Juppe i ryggen (fast mentalt).


 Mackan som numera faktiskt håller sig på avstånd. Jag vill det.
Jag vill inte hamna mitt i svartsjukebråk mellan Juppe och Mackan.


 Juppestretch av överläpp, först vatten sedan sniff.


Och så uuuuuut med överläppen.
Mycket bra redskap när man ska gulla med griniga ston.


Och här står han gullklimpen, mitt i kompisgänget.
Om det blir operation för Juppe tror jag det här är en oerhört viktig mental paus för min kompis.
Här är han häst på riktigt. Det ger honom mer ork och bra humör.


I morgon bitti styr vi kosan mot Kvicksund igen och besök hos Chris Johnston.

Juppes hälta börjar bli ungefär så mycket som jag orkar med som människa tror jag. Eländet har ju pågått sedan slutet av april. Tur att det är julledigt, det räcker med att jag tänker på Juppe för att tårarna ska svämma över.

Kort sagt har jag förlorat hoppet, i alla fall delvis.

Om Chris säger att det ska sprutas kortison i morgon vet jag inte vad jag ska säga. Nu vill jag ha mer konkreta åtgärder. Det är inte okej mot Juppe att han ska vara tregradigt halt. I tankarna har jag redan varit med om hundra avlivningar av min kompis.

Och man ska definitivt inte googla på operation av bog på häst. Det är ingen kul läsning.

Jag borde tänka tvärtom, att Chris faktiskt sa att vi kommer att fixa din häst. Men jag tror min ork liksom har tagit slut. Men Chris är proffsig och jag ska ta med massor av näsdukar till mig och godisar till Juppe, och mannenvännen kör ju som vanligt.

I morgon blir en jobbig dag, men efter besöket kanske vi vet mer i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar