lördag 27 februari 2016

Vår-Juppe!

Det var ett helt gäng med folk och fä som njöt av stallets varma södervägg i dag. Ingen verkade vilja åka hem.


 Förlåt att jag säger det Juppe, men du har en riktig kalaskula.
Tittar man på dig från sidan så ser magen helt okej ut.
 Men med avslöjande vårljus lite snett framifrån . . .


Juppe log.
- Tack, ja jag tycker hela jag är kalas. Kul att du säger det. 


Musse testar vita vovvens nerver.
Vad gör vovve om jag drar i hans snöre? 


 Men chilla, sa Musse. Jag skojade ju bara.


(Jättekul)


I dag kom kalaskillen och jag ihåg att både sätta igång och slå av appen.
Vi gick 3,6 kilometer på 55 minuter ungefär. Ett trivsamt snigeltempo. 


 Tur att vi gillar promenader båda två.
Och tur att vi är överens om hur de ska gå till.


Knäpp då, knäpp! sa Juppe. Jag blir snöblind!


Sedan var det Mackans tur. Jag var sugen på att markarbeta honom, så det gjorde jag.
Fixade dessutom en date till på torsdag. Då ska Mackan och Baldur löshoppas om allt går planenligt.


Mackan tyckte det var lite underligt att stå utanför stallet och sneglade bakåt mot stallplanen.
Han skötte sig galant i longeringen.
Inga problem med att gå runt, och bara lite problem med att byta varv.
Tror det är lika mycket mig som det är Mackan, vet att jag kan vara otydlig i longering.

Men det där med att skritta över bommar fick vi öva på.
Med beröm så går allt, samma stuk som med Juppe.
Tänker det är bra att vänja Mackan vid bommar, så går det att trava honom över bommar vad det lider (och när ridbanan är lite mjukare). 
Inget hårt jobb för Mackan i dag alltså, men säkert lite att klura på.


 Patti och Juppe gnafsade lite.
Alla grabbar har hårtussar bortryckta lite här och var.
Vårtecken?


Näej, jag biter aldrig mina kompisar sa Juppe.
Fläskläppen han fått en en kompis dallrade känslosamt. 


Patti är fuuuuul.


Skojar bara. Han tål väl lite humor?


 Och fet som en griiiiiiissss.


Och luktar som en grrriiiiiiiisssss.


 Humor, som sagt.
Du, tack för att du kammade svansen så fint åt mig i dag.


 Nä, jag fjäskar inte. Hästar vet inte vad fjäsk är nämligen.


 Nu tänker jag sola lite.
Du kan stoppa in en godis under läppen på mig innan du går.


?

2 kommentarer: