måndag 12 juni 2017

Bildbomb: Stora dammråttor

13 september 2016:

dsc_0047
Jag putsade min kompis och kostade till och med på lite pälsglans i borsten för att få ur sista dammet ur pälsen.
Vi gick ett varv runt stubbåkern, det fick räcka. Trött som en sill (men glad) efter två dagar på kurs på jobbet.
Tillbaks till hagen gjorde kompisen Baldur så här.
dsc_0049
Jag tröttnar aldrig på att se hästar manövrera sina stora kroppar. Snacka om att ta vikt på bakbenen här. Inga problem. Full balans.
Balettbaldur ska han heta.
dsc_0058
Ah, ett speciellt ställe i hagen är bäst för dammbad tydligen. Där är det väldans upptrampat och slätt.
dsc_0068
Och så rusken efteråt. Perfektion. Där satt den! Perfekt mängd lera kvar i pälsen.
dsc_0070
Intressant, sa Juppe. Men höll sig artigt mycket nära mig som han alltid gör i hagen.
dsc_0071
Blank, fet och fin finfis.
dsc_0073
Såg ni? undrade Baldur.
dsc_0075
Japp, sa Juppe.
Jag vill kallas Nurejev-juppe.
dsc_0076
Jodå. Bra ställe. Fin konsistens på dammet. Klistrar perfekt på pälsglansen.
dsc_0077
Ta daaaaaa. Juppe balanserar på sin rygg. En Juppe kan allt! (sa Juppe)
dsc_0079
Ser du mig? undrade Juppe, som lyckades hålla minst ett öga fokuserat på kameralinsen hela tiden.
Jo, jag såg.
dsc_0081
Färdig? Jag är inte färdig.
dsc_0084
Titta, titta! Nu vispar jag upp damm mot magen med framhovarna. Synkroniserat torrsim! vrålade Juppe.
Men snälla, fräste jag. Vad i hela friden vet du om torrsim? Hur har du ens snappat ordet. Du är HÄST!
Bah, det vimlar av ungar här på gården. De har lektion, och ibland står de bara och glor. Och pratar, sa Juppe. Glor man riktigt snällt på dom är jag säker på att det kommer en godis en vacker dag också.
dsc_0085
Tror jag ska införa det här som en daglig rutin, typ åtta gånger om dagen ska Juppe.
Sååååååå avstressande.
dsc_0086
Ser du Juppedammolnet? Mäktigt, sa Juppe.
dsc_0087
Jag tycker inte du tittar tillräckligt noga, sa Juppe. Här gör jag mitt bästa!
dsc_0088
Mmmm, vad det kliar gott på hakan. Jag tänkte öppna yogaskola för hästar över hela världen. Jag tänkte du kunde sköta facebooksidan och ja, det tekniska liksom.
Vad säger du?
Jag gör hästar glada över hela världen, jag kan köpa loss Bäjeby. Sälja av stona – de är ju ändå alltid sura, ta deras hage och förresten avelsflockens hage också.
Bort med det fåniga hösilaget och in med lite riktiga grejer. Morötter, äpplen, sa Juppe.
Kul idé Juppe. Blir lite knepigt för mig att sköta vid sidan av ett heltidsjobb.
dsc_0089
Den här kallar jag korkskruven, sa Juppe.
dsc_0093
Tack för tipset Baldur, sa Juppe.
Vad han nu menade med det.
dsc_0096
Ser du hur fluffig luggen blev nu, sa Juppe nöjt.
dsc_0099
En ljuvlig kväll för alla. Lyckad på många sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar