måndag 5 juni 2017

Fina hovar och fina grabbar

7 juli 2016:


Fina hovar och fina grabbar


Håll i er. Jag orkar inte skriva särskilt mycket, jag har bara orkat knäppa runt med kameran.
Juppe har fina hovar igen, vikarierande hovis såg att han belastar hovarna lite olika. Men ingen fara, och sprickorna är bara torrsprickor. Puh. Nu kan jag sluta noja om det. Också.
DSC_0027Kungen av grisepass tillbaks i sommarhagen. Är det någon som kan förklara varför grisepass är så föraktat och anses så förkastligt?
Juppe väljer gärna det och det är okej med mig. Om det inte är farligt för hans kropp – och det tror jag inte det är?
DSC_0030Juppe var inte övertygad om att det är manligt och lämpligt att få ett flugband inflätat i luggen. Trumpen.
DSC_0034So much for instinkt. Inte en enda kompis i sikte dit min vän satte siktet. Längst bort i hagen.
DSC_0037Mja. Kanske har hon rätt. Den här gången. Det händer inte ofta.
DSC_0038Sedärja. Flugorna kan surra hur mycket de vill.
(Måste hitta ett tunnare band som är lättare att fläta in i luggen).
DSC_0041Så skönt med fina tassar igen.
Ska skärpa till mig där också. Juppe ska få bygga muskler lite mer. Det är en del i sluta-dalta-konceptet.
DSC_0042
DSC_0044Å vad han är rolig min hottentott.
Tröttnar aldrig på att hänga med honom.
DSC_0045
DSC_0047Nu har hottentottstammen hört att det är något mysko i deras hage. Alla sluter upp.
DSC_0048Juppe vet hur man gör. Han går och hälsar.
Jag som är okunnig människa tittar häpen på. Det är ju bara ett dygn sedan han var en del av gänget. Så nytt är det ju inte. Eller?
DSC_0049
DSC_0052
DSC_0054
DSC_0055
DSC_0057De är så vackra när de sorterar ut sina hästhemligheter.
Jag stod på en sten för säkerhets skull. Inte vill en vara i vägen när hästar diskuterar livet och det och så.
DSC_0059
DSC_0061En liten filur jag gillar snappade läget sekundsnabbt. Hon där, på en sten. Låt de där pyssla med sitt så ska jag . . .
DSC_0062
DSC_0063
DSC_0064
DSC_0065
DSC_0067Yes. Stora grabbarna sysslar med sitt. Nu ska jag sniffa loss på det där bihanget till Juppe.
DSC_0068
DSC_0069
DSC_0071
Allt väl där uppe, du underliga? undrade Juppe. Jajamän, sa jag.
DSC_0074Yes! sa Bäbibarracuda. Sitt nu still så ska jag nosa.
Blä. Nästan lika äcklig som Juppe.
DSC_0075Bäbi får nosa. Ni andra kan dra! väste Juppe.
DSC_0076Vad vet jag. Kanske borde jag ta kommandot även här på något vis. Men det gjorde jag inte.
DSC_0077Bäbibarracuda sniffade loss på mig. Helt okej. När han tog hela min fot (storlek 35 – det går) i sin mun så sa jag nej.
När han spottat ut sprätte jag till med benet för att markera att det där vill jag inte vara med om. Lämna mig ifred.
Bäbi studsade bakåt. Duktig Bäbi.
Vad händer då i flocken? Alla går fram till Bäbi och nosar på honom. Är du okej? Vad hände?
DSC_0078
DSC_0079Juppe går fram till mig och undrar vad som hände. Helt plötsligt känner jag mig som en ful gubbe (okej, gumma). En våldsverkare som tagit till för grova medel.
DSC_0081
DSC_0083Lugnet lägrar sig snart.
Och jag tröttnar aldrig på att titta på grabbarna som så naturligt och lättvindigt delar upp arbetsuppgifter och chillar tillsammans.
Där finns inget gnissel i maskineriet. I hagen råder full harmoni (när inte jag stör). En perfekt torsdagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar