måndag 5 juni 2017

Juppe testar: hallon

13 juli 2016:


Juppe testar: hallon


Jag är jädrigt konsekvent när jag och Juppe är ute och går. Han får inte köra upp huvudet. Resultat: lugnare och mycket mer trevliga promenader – för alla.
DSC_0005
I dag stannade vi vid hallonsnåren längs vägen. Jag plockade en näve röda hallon och sträckte fram mot Juppe. Juppe som är misstänksam som en sex månaders baby när det gäller saker jag sträcker fram som han ska äta.
Sniff, sniff. Han åt!
När jag plockar nypon så duger de också, eller är jättegoda rättare sagt.
Juppe spanade in hallonbuskarna och:
DSC_0007
DSC_0009Jisses tänkte jag. Hallon som ändå är så stickiga. De slank ned med stammar och allt.
Juppe var på ett lysande humör när vi knallade vidare. Han tittade på mig som om han tyckte att jag var både vacker och klok.
Vänta du bara, tänkte jag. Det kommer mera.
DSC_0013
Du är verkligen skitsnygg! Och kul mellan öronen! sa Juppe när vi tråcklat oss in i avelsflockens hage (de är på semester på annan ort).
DSC_0014Sisten nedför backen är en blöt koblaj vrålade Juppe.
Lite orättvist när man har fyra ben att springa på, tänkte jag. Men njöt av att se en kompis som bara var. Inte en tanke på en ond bog. Full kareta, med bocksprång av glädje.
DSC_0016
DSC_0019
DSC_0020Är allt det här mitt? Sa jag det att du är skitsnygg, sa Juppe.
DSC_0021Var ska jag börja?
DSC_0027
DSC_0028Å, nu blir det middagsunderhållning, sa Juppe. Jag älskar middagsunderhållning.
DSC_0029
DSC_0030Jag gillar ju också kor (eller älskar), så jag höll med Juppe.
DSC_0037
DSC_0039En Juppe som njuter blir liksom alldeles skrynklig runt ögonen. Det blir veck överallt och man kan tro att han är ledsen, men näej. Nirvana.
DSC_0042
DSC_0043
DSC_0050
DSC_0061När Juppe betar roar jag mig med mitt. Tur för min kompis att jag gillar att fota.
I klassen hänga med sin häst utan stress tror jag att jag kan få en guldmedalj ungefär.
Men allt kul har ett slut.
Jag greppade Juppe i grimman, han följde snällt med. I backen nedåt gångvägen mot vägen släppte jag kompisen. Han fick ett lyckligt förklarat ljus i ögonen och vände på en femöring.
VROOOOOOOOOMMMMMMMM! Så var han tillbaks i bland alla klöver och blommor och blader.
Jag gick snällt och hämtade grimskaftet som jag lagt vid ingången till gångvägen. Suck. Är huvudet dumt får benen lida. Nåja.
DSC_0062Ska bli intressant att se om Juppesnupp försöker smita med grimskaft på, tänkte jag. Då har jag problem.
Men det försökte han inte.
DSC_0063Tillbaks hos polarna drack Juppe vatten som han alltid brukar göra. Så glad för att han bälgar i sig vatten.
DSC_0065Kompisarna kom farande. Juppe ropade på långt håll: grabbar, grabbar, ni kommer aldrig att tro det här men . . .
En fin sommarkväll. Igen.
Mycket bättre än att däcka framför tv:n eller hupp, städa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar