måndag 12 juni 2017

Stanna så får du en godis

17 september 2016:

I dag red jag på stubbåkern på Juppe. Nervös, nervös, nervös innan. Inte för att åka av utan för att känna något knyck eller ryck av smärta från Juppe.
Vi skrittade ett halvt varv runt åkern. Gick bra, Juppe lyssnade på när jag bad honom gå åt olika håll med hjälpa av vikthjälper.
Så kom vi då till kortänden av åkern. Vi hade ett hav av glimmande guldpinnar bort mot stallet. Jag viktade fram. Juppe joggade i trav. Jag ställe mig upp i stigbyglarna – WRROOOOOOOOMMMMMMMMM!
Rund galopp? Glöm det. Här var det ett litet ånglokomotiv som kom farande med pistonger till ben.
Jädrar i min låda vad det gick.
Satte mig ned och hooooo-ade. Efter en viss betänketid så blev det så. Och en godis till det lydiga djuret.
Det lydiga djuret började nu tycka att skritt var jättetråkigt. Ganska tråkigt att jag skulle bestämma över tyglarna också. Roligare att springa som en tok.
Vi skrittade upp mot kortsidan igen.
Den här gången gick det ÄNNU fortare. Jag kan ju inte säga att jag tycker det är tråkigt. 🙂
Jag fick till en böj på Juppe så vi kunde vända. Med nöd och näppe ska jag erkänna.
Juppe stannade och jag hoppade av. Två ruscher kan väl räcka till att börja med.
Vi skrittade ett halvt varv för att flåsa ned oss.
Jag vill ha mer kontroll än så här, men vi hade också jätteroligt. Juppe hade hållning som en nervig arab innan han taggade ned.
dsc_0025
Avsvampad och redo för en rullning.
dsc_0027
Snurra, snurra, krafsa, krafsa.
dsc_0028
And ready for landing.
Jag stirrar som besatt på stackars Juppes alla ben för att försöka se om han tar vikten jämt med alla. Jag lyckas aldrig se om han gör det. Allt går för fort.
dsc_0029
Juppe var så nöjd, så nöjd efter ridturen. Han frustade och det riktigt glödde av harmoni kring honom.
dsc_0030
En sekunds begrundan innan:
dsc_0031
dsc_0036
dsc_0037
Inget lämnas åt slumpen. Här ska gnuggas!
dsc_0038
Och så ruska av sig lite lagom.
dsc_0039
Juppe var inte speciellt intresserad av att hänga med mig i dag. Han drog iväg till polarna för att berätta allt.
Nu vill jag ha uppsutten lektion för att få tillbaka känslan av att jag får bestämma lite från sadeln också. Från backen går det ju bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar