torsdag 1 juni 2017

Världens bästa häst går snällt genom grinden

17 juni 2016:



Världens bästa häst går snällt genom grinden


Jag tog med mig ryktborste och skrapa in i hagen i dag. Hämtade gossen och så stod vi vid grinden och pysslade. Jag knäppte loss hans grimma (intressant test av om det är okej att stå lös och bli stylad).
Juppe stod snällt och blev blankare för varje rykttag. Färre myggor här också än där vi stått nära bilen.
DSC_0001
Gossen var lite nervös när vi gick genom grinden. Men genom gick han.
Det är min pålle det.
DSC_0004
Blank och fin och vacker som en kastanjenöt.
Äsch, vad du är fånig, sa Juppe. Det där är vardagsmat för en modig islandshäst.
DSC_0005
Jag fick så dåligt samvete för att jag skällde på Juppe för att han vägrade gå genom grinden förra gången.
Fajten var jag tvungen att ta, det är inte det. Men det är inte alla hästar som har fått ett bakben sönderskuret av eltråd som Juppe har. Det borde jag ha haft i huvudet när jag skrev inlägget då. Skäms.
Han är ju fantastiskt min kompis.
Och vi fick en underbar fredagskvällspromenad med blytung åskhimmel över oss och kvällssol.
DSC_0006
Vi börjar nästan komma överens med nya bloggverktyget också. Gillar inte att bilderna inte är klickbara. Testar en storlek större bilder, berätta gärna vad ni tycker!
DSC_0007
Ja, jag tycker bilder i den här storleken är löjliga sa Juppe. Jag får ju inte plats!
DSC_0008
Nu märks det att grabbarna som bytte till sommarhage på nationaldagen börjar vänja sig vid nya vyer och massor av gräs. Det är inte så spännande längre.
När kompisarna hör att det är en människa i hagen vill de spana in läget. Händer det något?
DSC_0018
Den lilla ängeln Mackan såg att jag inte stängt nedersta tråden i grinden. Han stod länge och begrundade detta. Jag stod beredd att vråla till om han tänkte göra ett utbrytningsförsök.
Hm.
En kille att hålla koll på.
DSC_0019
Skit i honom, sa Juppe.
Kom nu så går vi.
DSC_0020
DSC_0023
Vi hann inte så långt innan Bäbibarracuda spanade in oss. Hagens yngsting. Nu tycker jag att det är kul att hälsa på honom och då tar Juppe det lite lugnare också. Det är inte lika viktigt att jaga bort honom från mig.
I dag tog sig Juppe till och med tid att vara snäll farbror och klia plutten. Visst ser det skönt ut? Och visst ser Bäbibarracuda väldigt, väldigt, väldigt nöjd ut?
DSC_0024
DSC_0026
DSC_0028
DSC_0032
DSC_0038
Sötmular. Titta på öronen på grabbarna. De har koll både på varandra och på mig och alla andra runtomkring.
Social massage, myspys och jo, lite uppvisning tror jag faktiskt.
DSC_0040
DSC_0041
DSC_0042
Nu blev det tvåhundrafemtielva bilder igen. Kan inte hjälpa att jag tycker att det är så kul att plåta, och att det är så kul att titta på små detaljer i bilderna.
DSC_0043
Det gör inget, sa Juppe. Du är kul du med. Och jag förstår att vi är intressanta.
DSC_0044
Fast nu räcker det sannerligen med småpluttar.
Syns i morron då Juppe! sa jag.
Hejdåhejdå sa han med mungipan full med grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar