tisdag 4 juli 2017

Finfina tassar igen på Juppe

10 mars 2017:

Hovis har varit i farten i dag. Jag tror att både jag och Juppe är lika nöjda.
Jag kan tycka att Juppes baktassar fortfarande är lite långa, men hovis har en bra förklaring. Nu är han nöjd med Juppes hovväggar och det elände som varit (inte tack vare nuvarande hovis!).
Juppe har hovar som pekar mycket framför honom. Vissa hästar har hovar som växer rakt nedåt, icke så på Juppesnupp. Där växer hovarna i riktning – framåt.
Det är som det är och inget att göra något åt.
Nu tycker hovis att Juppes hovar är i balans. Baktrakterna har han sparat något på. Hade han tagit mer av höjden på hovarna hade det sett ut som ”kalleanka”. Jag köper det. Rakt av.
Det syns att Juppe har en bra benställning och trivs. Då trivs jag.
Bad också Annica att titta på Juppes hals. Jag har i förtvivlan försökt googla fram hur en väl musklad hals ska se ut. Det finns en miljon olika åsikter om det. Och tvåhundra miljoner olika bilder.
Juppe är lite kantig där fram, och framför bogbladet så att säga är det lite urholkat. Där behövs mer muskler.
Det förstod jag nog själv, men ville ha någon klok som också sa det högt.
Juppe är fin över ryggen och har byggt mycket muskler över baken och på bakbenen (så nöjd, så nöjd). Ännu har det inte hunnit bli effekt där fram. Det kommer, jag vet det. Jag och Juppe ska inte stressa. Men vi vill ha koll.
Koll? sa Juppe.
Vi vill ut på äventyr!
Spana ut över fria vidder. Höra hovklappret dåna över läbbiga broar som den modiga Juppe bemästrar. Sträcka ut. Ta i. Köra mulen mot vinden och trivas.
Öh. Det blev inte något av det. Det blev promenaden mellan hagen och stallet. Ynkligt, jag vet. Men efter den hundrade förkylningen den här vintern är det ungefär vad jag orkade.
Jag trodde att jag skulle orka rida i dag. Men näej. Batteriet tog slut.
Och så här såg Juppe ut i går när han utnämnde mig till den tråkigaste människan på jorden:
Kunde han sälja mig för tre hårda lakritsgodisar skulle han göra det.
Även om jag fick lite godkänt i dag när jag fick tre tanter att stå och klämma på honom och beundra hans otroligt vackert rödhåriga kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar