söndag 23 juli 2017

"Jag ska skydda henne med mitt liv"

Det var inte igår, hela killskocken samlade vid grinden.

För min del kan du ju sluta med den där tistel-grejen, sa jag.

I kväll får vi sällskap också. Så kul, det blir så sällan under sommaren.

Fröken Vinka o Co möter upp från stonas sommarhage, vi ska träffas nedanför backen.

Juppe? Hör du mig?

JAG SKA SKYDDA HENNE MED MITT LIV!

Mäh, de vet Juppe. Brudar av i dag är självständiga individer. Vinka är stentuff. Tror inte hon behöver beskydd, fast det var ju snällt tänkt.

Vi fick en trivsam runda, bara lättare flugattacker fläckvis. Sommarbris, sommarvärme och de där stackars tranorna som får stroke varje gång en rider förbi. Undrar varför de inte har ungar?

Tillbaks i hagen gick inte Juppe raka vägen till saltstenen utan till en liten slickskål som grabbarna slaskat upp. Undrar vad det är de hittar där som de behöver?

Hästarnas stigar är så roliga. Det går ett virrvarr av favoritstråk genom sommarhagen. Alla ser ut så här. Trivsamt kringelkrokiga, en trädgårdsarkitekt skulle snyfta rört.

Jag skulle snyfta rört om det fanns mer käk, sa Juppe.

Jag tycker det är himla bra att det är mer lagom med mat, sa jag. Det var väl himla mysigt att ha en betstund efter turen i kväll. Få mumsa klöver och gräs. Och så fick du ju en pyttenäve proteinmums i skålen vid bilen.

Jag skulle snyfta rört om det fanns mer käk, sa Juppe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar