onsdag 1 november 2017

DIY: hållare till slalompinnar - gjuta i betong



Det här är en så himla smart modell av hållare för slalompinnar att jag måste dela med mig.

Skryta kan jag göra också - eftersom det inte är jag som kommit på den här smarta lösningen. Det har stallkompisen Lisbeth gjort.

Hinken är snäppet större än en sådan som barn brukar ha i sandlådan. Den rymmer fem liter kanske? Granngården har bland annat, har jag sett.

Hade jag gjutit slalomhinder hade jag resolut tryckt ned pinnen i betongsmeten och varit nöjd med det.

Lisbeths lösning är mycket mer elegant:


Hon tryckte ned ett plaströr i mitten. (För att inte betongen ska smita in i röret måste man tejpa röret mot hinken eller sätta ett stopp i nedre änden av röret - och en tyngd på då när betongen härdar).

Nu kan man alltså bära pinnhållaren i hinkhandtaget, ingen bänglig pinne stör eller petar ut ögat på en.

Pinnen sätter man bara i när hållaren står där man vill ha den:



Kanske finns det utrymme för produktutveckling om man vill att hinkarna ska stå ute. Nu tror jag risken är stor att vatten samlas på toppen och fryser sönder hinken.

Nästa steg i utvecklingen kunde kanske vara att sätta något slags lock på det hele? Man vill ju heller inte att hinken ska bli för tung, utan bara lagom stadig så att pinnen står där den ska.


Fiffigt! Eller hur?

Eller har du en smartare lösning?

Här hittar du ett tips från Juppe och mig om hur en kan minska godisintaget med samma mängd godistillfällen. Det är inte illa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar