måndag 25 december 2017

Hällregn på juldagen - ska det vara så?


Jag har alltid gillat Tintin och alltid beundrat Kapten Haddock för hans fantastiska svordomar.

Lite så lät det i mitt huvud i dag när jag halkade ut mot stallet.

Bah. Anfäkta och anamma, en plusgrad, hällregn och kyla underifrån. Jag gjorde en elegant sidvärtes förflyttning med bilen i kurvan framför Breds kyrka. Jo, jag hade vågat mig upp i 40.

Ja. ja. Jag och Juppe höll oss till ridbanan. Där var det halt men ändå väldigt bra grusat. Det bidde markarbete, med tyngdpunkt på att Juppe ska acceptera tygeltag och att samla sig.

Visst, lite krulleduttigt ibland, men när jag gör halvhalt med min kropp gör Juppe det också. Då åker nosen upp, nacken är ståtlig och rumpan åker in. Han blir så stilig! Fasen, från backen kan vi ju det här, det borde ju gå när jag sitter på också. Öva, öva, öva.

Juppe var så duktig att jag inte tjatade livet ur honom, vi slutade när det gick som bäst.

Kort men bra.




Sillgrissla! sa Juppe.


Va? sa jag.
Äh, ville bara testa, sa Juppe. Det var inget.


Juppe halkade in i vindskyddet och de två mysputtarna Ess och Baldur II såg lite förvånade ut när myspyset var över.

Nu ska vi vara lite bittra här en stund. Nu ska jag rota rätt i jular som varit. Jag undrar om jag och Juppe någonsin firat en snörik och härlig jul.

Bildbevis 1.

Tisdagen 24 december 2013, vår första jul:



Bildbevis 2.
EN VIT JUL, 24 december 2014, vår första på Bäjeby:



Bildbevis 3.
Torsdag 24 december 2015:


Pinsamt nog hittar jag inte julen 2016. Det var då jag bloggade för mittmedia, när jag tankade tillbaks mina inlägg hit hamnade de på helt andra datum.

Men så här såg det ut typ 1 januari:


Minst tre av fem jular är blaskjular. Vi protesterar å det grövsta.

Svårt med fantasin när det gäller att häva ur dig svordomar? Här hittar du inspiration, din gamla plattfot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar