onsdag 10 januari 2018

Inte så tam i blicken


Jodå. Hoppade upp barbacka på Juppe på ridbanan. Långa tyglar - check. Det var frust på vägen ut till ridbanan. Vi trivs med staket.

Det märks en viss vild glimt i min vackra kompis ögon. Han gör allt vad jag ber om. Men liksom på nåder.

Släpade fram bommar så att vi skulle ha något som utmanade och var "nyttigt" i alla fall. Tyckte det var onödigt att Juppe travar med mig på ryggen när underlaget är så hårt. Skuttade av, hakade av tyglarna och så körde vi löst.

Jodå. En lydig Juppe. Men jag såg den där glimten lite nu och lite då. Vi måste sortera ut vem som bestämmer så blir det här bra. På sikt.

Avslutningsnumret blev trav över bommar. Sista gången blev kompisen lite arg, han försökte smita förbi bommarna. Då blev det promenad medelst hålla i det ståtliga skägget och sedan trav med tryck i. Jädrar i min låda vad snyggt han tog bommarna som var upphöjda i varannan ände. Spänstigt!

Jag ska göra så här framöver. Varva lite markarbete med att skutta upp. Försöka hitta på roliga saker för oss, och jobbiga med så klart.

Tölt fick vi inte alls till i dag. Det gör inget. Det kommer. Tölt kräver en avslappnad kropp. Eller avslappnade kroppar. Pluralis.

Det är hundra år sedan jag hängde med Juppe i hagen, så gjorde det en liten stund i dag.




På slutet på ridbanan märkte jag det där härliga att Juppe verkligen ville hänga med mig. Så är det i hagen med. Det är skönt "normalt" för oss båda.




Skönt att han tog bommarna med så fantastiskt fin trav i sitt värsta varv också. Hur det än är så har jag någon liten del av hjärnan som lätt tänker "är det dags att åka till klinik igen? Har Juppe ont någonstans?".


Nallebjörnen, eller isbjörnen Patti fick förnyat hopp.

Är hon sugen på lite gos med mig?


Hon var ju riktigt mysig häromdagen, surtanten.




Jag har faktiskt aldrig sett Juppe och Patti hänga tillsammans förut. Undrar om det var uteritten som öppnade för det här?

Juppe och Patti gav den synkroniserade hästbaletten "hjälp, hjälp vi svälter ihjäl - sug upp alla små strån från backen".

Så underbart med rejält med minusgrader även om det nöp lite i tårna på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar