lördag 11 november 2017

Juppes farfars farfars far


Japp. Här har vi alltså Juppes farfars farfars far (om jag inte tappat räkningen): Þáttur from Kirkjubær.

Född 1967, vann någon form av landsmottävling 1978 och fick hederspris för goda avkommor (är det samma som elitpremiering kanske?). Hans barn blev ofta vackra ridhästar med gott temperament och rena gångarter. Bedömd till 8.17.

Den här killen står för 2,2 procent av det genetiska materialet i islandshäststammen i dag tydligen. En av giganterna inom avel.

Här hittar du en lista med alla stora avelshästar, de som betytt allra mest för aveln: The origin of the traitsof the Icelandic HorseAn exhibition byThe Icelandic Horse History Centre andThe Icelandic Agricultural Advisory CentreTHE ICELANDIC HORSE HISTORY CENTREHÓLUM Í HJALTADAL.

Ska jag vara ärlig verkar det vara lite inavel här och där. Men vad vet jag. Förr kanske det gjordes medvetet för att få fram vissa egenskaper.

Andra kul linjer jag hittat i Juppes stamtavla bland avelsgiganterna:

Hrafn from Holtsmúli, Juppes morfars far. Honom ser du bild på om du öppnar länken här ovanför. Bedömd till 8.56 totalt. En vacker och mångsidig hingst.

På mödernet har Juppe också en hel del Kolkuós-blod. Sedärja.

Kul att rota.

I går började dagen med diskussion. Juppe är envis som en gris och väldans matbesatt, ungefär som jag själv.

Det går inte att sätta sadel på en häst som står på ett ben som en ostkrok, sadeln hamnar inte jämt då.

Jag fick ställa upp Juppe utan mat helt sonika. Då gick det bra.

Och gullegrisen knatade på bra längs åkerkanterna trots att det var väldigt blött och sugande underlag.

2 kommentarer:

  1. Släktutredningar kan man nog lätt gå vilse i, jag menar som i en labyrint, svårt att hitta ut igen... ;). Men intressant, jo absolut! Men kanske bra med en gris-envis häst som tar dig tillbaka till "nutiden" (läs: mat och rykt) :). Vad skulle man göra utan de här härliga personligheterna på fyra ben!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Fantastiskt med grisenvisa hästar! Sådan tur att han håller reda på vad som är viktigt här i livet, en riktig guru.

      Radera