måndag 27 oktober 2014

Mjooooo, kanske?

En av de saker som bitit sig fast i mitt huvud är GuruSaras ord: gör vad du vill, men gör det i minst 40 minuter.

Jo. Det gjorde vi ikväll. Höstlov = soprent på ridbanan = lyxigt! :-)

Jag tittar och tittar och tittar på On horsebackfilmerna, där GuruToni medverkar, bland andra. Just nu är det On horseback 3 som surrar flitigast i datorn. Ah, så pedagogiskt. Och kul. Och inspirerande.

Filmerna är uppdelade i kapitel. Just ikväll tänkte jag mest på det som heter Backing up. Det gjorde vi ikväll.

Juppe blev riktigt i gasen. Nu klarar vi en långsida i back riktigt snabbt. Rakt, njäej. Men - jag kan ställa huvudet och korrigera i alla fall.

Till slut blev Juppe så i gasen att han glömde att fråga mig / lyssna en gnutta på mig vad vi skulle göra. Han började fixa ett eget program. Det var inte okej med mig. Då ville jag trava.

Bläh, tölta?

Nej, traaaaava!

Blähähähä, tölta?

Nej för h-e, traaaaaaaava!

Tötötltöttttlla?

NEJ! TrrrrrrrrrrraaaaaaavvvvvvvAAAAAAAA!

Och så vidare. Och så vidare.

Ja. Jag blev arg. Men jag tror att jag lyckades hålla mig någorlunda kontrollerad. Grabbjäveln travade.

Vi började slåss om tygeln. Då ville jag att vi skulle trava på en volt. Och så vidare . . .

När den kampen var över fick han faktiskt tölta. Men inte i någon slafsig variant. Jag höll i tygeln (DET ÄR MIN TYGEL!) och så drev jag utav bara den. Och det var här. Mjoooooo. Jo? Men? Ja? Nog kändes det väldans trivsamt där några sträckor. Som en liten repris av en Toniuppvärmd häst på kursen nästan?

Tror ändå att vi var rätt nöjda båda två när vi gav oss. Som avslutning fick Juppe skritta på lång tygel lite dit han ville, som någon slags variant på passagerarövning. Han frustade hejvilt.

Tjejerna stod i sin hage och stirrade beundrande på oss. Kul att ha en fanclub.


Finns en trailer på den svindyra - men bra dvd:n. Ser att den går att beställa direkt från Island, det kanske blir billigare.



3 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Känner mig i behov av ngt nytt inför höstens o vinterns träning.
    /christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dvd:erna är verkligen jättebra. Gå ihop med ett par kompisar om att köpa dem så blir det billigare . . .

      Radera
  2. Åh, jag har 1:an och 2:an och speciellt 2:an är jättebra!
    Men de är ju såå dyra!
    Men ja, den måste ju inskaffas! :)

    SvaraRadera