torsdag 1 januari 2015

Juppes familj

Här börjar jag göra en presentation av Jupiter från Ådalens familj. Den ska sedan länkas till en bild menyn till höger.

Alla fakta är hämtade från Worldfengur, en underbar tjänst man kan få tillgång till som medlem i Svenska islandshästförbundet.

Jag tänker inte göra som det kanske ska göras, här får även syskon, kusiner och andra sköna typer som vi faktiskt träffat i verkligheten också vara med. Men vi börjar med mamma och pappa:


Juppes pappa:

Hrafnfaxi fra Vestra-Geldingaholti, en kändis som föddes 1994 på Island och flyttade till Sverige år 2000. Nu står han på Sigfus Sigfusons svenska gård Björsbo.

Hrafnfaxis pappa heter Nökkvi frá Vestra-Geldingaholti och mamman Hrafnakló frá Vestra-Geldingaholti.


Juppes mamma (damen i kappa):




Isold fra Vestra-Geldingaholti kom till Sverige 2003. Jag kan faktiskt inte se när hon är född. En dam som inger respekt och som också bor på Björsbo, men ägs av Gisli Johannesson som jag köpte Juppe av.

Isolds pappa heter Toppur frá Eyjólfsstöðum och hennes mamma Nótt frá Tumabrekku.

På bilden står hon med Juppes helbror Herkules som föddes våren 2014.


Juppes pappa har varit i farten och varit poppis, om man säger så. Det är nästan svårt att hålla reda på hur många söta föl han fått. Vi börjar med helsyskon:

Toppur från Ådalen föddes 2006. Jupiter kom året efter. 2008 föddes Viska från Ådalen, följd av Hrafnhetta från Ådalen 2009 - hon är jättelik brorsan! Kolla:




2010 kom Neisti från Slettabol och så blev det ett uppehåll tills Herkules från Slettabol kom i somras. Och magen är rund och fin på Isold och bådar gott inför våren. Ska bli spännande att se vad det blir.

En halvbrorsa som ni har läst mycket om här på bloggen är underbara Ofsi från Solbacken. Ofsi och Juppe har samma pappa. Här har vi en bild på bröderna brothers:


Och en till, bara för att de är så fina:




9 kommentarer:

  1. Åh va jag saknar ofsi han va riktigt fin o kolla på ^^ om jag bara hade köpt honom ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naw. Juppe har ju fler söta brorsor! :-) Hörrudu, ska du inte komma o hälsa på mig och Juppe? Vi saknar dig!

      Radera
    2. Jo men de ska jag absolut! Tänkte på er här om dagen, saknar ju er med de är inte det samma att rida utan er :(

      Radera
    3. Kul! Då ska jag se till att du får låna en häst så att vi kan rida ut tillsammans. :-D

      Radera
  2. God fortsättning på det nya året!
    Visst är det fantastiskt vilken skatt Worldfengur är!?
    Om man tittar på reg nr för resp häst ser man när dom är födda och var samt vilket kön. Tex Juppes mamma: IS1997288038. Dvs IS= Island, 1997= födelseåret, 2= sto (1=hingst) 88038= löpnummer för reg hästar det året.
    /Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahaaaaa! Tack! God fortsättning önskar jag o Juppe.

      Radera
  3. Har precis köpt Neisti. Kul att läsa om en helbror:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul! Juppe har en sida på facebook, du får jättegärna dela en bild där. Det är så himla kul att se bilder på släktingarna. :-) Du hittar länk till Juppes fb längst upp i högerspalten, bara att klicka på bilden.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera