tisdag 17 november 2015

Vi är rätt tuffa ändå

Och med tuff menar jag snälla Juppe som kan vara lite orolig ibland när troll och annat anfaller.
Vad har den stackaren gjort för att få mig till matte.

Jag hade en bra men lite tröttsam dag på jobbet, då var det liksom ingen kräm kvar i huvet på kvällen. Jag glömde knäppa Juppes neonpyjamas över bogen. Det gled av.
Och när täcket gled av så följde stigbyglarna med.
Juppe försökte nog tala om det här tror jag. Men jag lyssnade inte.
Så när det var dags att sitta upp på vår grusväg så fattades . . . Ja, ja.  

Juppe fick ytterligare en prövning på vägen hem.
Där låg en neonpyjamas och lurade på vägen.
Den blänkte med ögonen och visade tänderna. Juppe gjorde ett stillsamt fyrfotahopp.
Misstänksamt nosade han på sin pyjamas och suckade.
När vi plockat ihop oss körde vi några varv på ovalen också.
Det går inte att låta bli att prova lite trav. Så det gör vi - bara en kort bit rakt fram.

Av en stallkompis hörde jag att Juppe provade många varv galopp i sin hage när hon var på ridbanan med sin pållen hon är medryttare på. Hm.


Fniss. Du är rolig, sa Juppe när han var i säkerhet i boxen.


Det är du med, sa jag. Hoppa högt för spöken som inte finns men stå ut med att allt du har på kroppen bara glider av. Det skulle ju många hästar tycka vore jätteotäckt. Men inte du.

Dagens smakportion: torkade nyponbitar uppblötta i varmvatten. En rest från mannen som vägrar äta det knastertorra. Nu får Juppe testa hälsokost. Utvärdering i morgon. Juppe hade inte tid att smaka så länge det fanns hö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar