måndag 12 juni 2017

Barbackalektion - snällt mot hästarna

15 september 2016:

img_1707
Tänk så slut i rutan man kan vara en onsdag kväll. Och det var likadant för alla hästar. Vinterpäls på gång och brittsommar är ingen skön kombo.
Annica såg till att vi ryttare fick slita mer än pållarna när vi skulle rida barbacka, dels över en ”blomma” av fyra bommar och fyra koner som gav en volt i två storlekar att rida på. Dels fyra stolpar att använda för framdelsvändningar och snygga halvhalter.
Ja. Det känns i mysko muskler i rumpregionen i dag.
Ja. Det var nyttigt att känna efter och få bassning för den oerhört sköna bakåtlutade hösäckssitsen där all balans och all vikt hamnade på sittbenen. Gör pållen ett ryck så trillar man bakåt.
Jag fick sträcka på mig, sluta om mjukt med benen och lägga lite vikt på pubesbenet också. Tänk att det är som ett strykjärn, sa Annica. Lika vikt på alla ben.
Kul. Och ja, det kändes bra att trava i slutet av lektionen. Yes, jag hade kunnat tänka mig en galopp. Det hade Mackan också, det kände jag. 🙂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar