tisdag 4 juli 2017

One rein stop - världens bästa grej

28 mars 2017:

Jag jobbar kväll, då kliver man in på jobbet klockan 14 och släpps ut 23.
Fördel – en hinner ta en runda på sin häst i solskenet.
Förmiddagen var ganska sval, både jag och Juppe trivdes i våra vinterkappor. Juppe var en blandning mellan lugn och frust och lite nerviga hopp på grund av blåsten. Större delen av promenaden gick faktiskt jättebra. Det var någonstans i skogen det blev jätteläbbigt.
Jag klandrar inte Juppe. Han gör grejer jag inte hör. Och ibland ser han spöken som jag inte ser. Men det är inte okej att springa.
Det är länge sedan jag fick göra one rein stop på Juppe. På den här promenaden fick vi öva mycket på det.
Juppe tar entygeltaget jättebra, jag tror till och med att han trivs. Han springer några varv som en makaron och slipper få mungipor som en beagle. Till slut stannar han självmant och ser lite filosofisk ut. Då går det att prata.
Ack ja.
Men det är också ett bra tag sedan jag och Juppe var ute på äventyr ensamma, där jag sitter på ryggen. Det är inte alla hästar som klarar det. Det gör vi och det kommer att bli bättre med mer övning. Fin start på veckan helt enkelt.
Och tänk bara att kunna stå utomhus och solen och borsta och äta hö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar